Czym wzmocnić serce i układ krążenia?

indeksSerce to wyjątkowo pracowity narząd, który jeśli jest zdrowy w stanie spoczynku, kurczy się przeciętnie 60-90x na minutę (średnio 72x, około 100 000x na dzień), przy czym przetacza od 4 do 6l krwi na minutę.  Serce uderza 2,5 miliarda razy w ciągu przeciętnego życia człowieka.

Czy taka pracowitość może zostać bez wsparcia… czy sowitego wynagrodzenia? ;)

Jak każdy inny mięsień serce wymaga do pracy dobrze natlenionej krwi i substancji odżywczych, które jednocześnie transportuje do wszystkich komórek ciała, dlatego jakiekolwiek zaburzenia i choroby krążenia objawiają się niższą jakością życia – niedożywione i zmęczone komórki.

NAJCZĘSTSZE CZYNNIKI ZBĘDNIE OBCIĄŻAJĄCE SERCE
stres drastycznie zmniejsza zasoby energetyczne komórki, tym samym jest jedną z najpowszechniejszych przyczyn zaburzeń pracy serca; stres generuje nadmiar adrenaliny pobudzającej krążenie, co nakłada dodatkowe obciążenie na serce sprzyjające m.in. rozwojowi nadciśnienia
błędne żywienie m.in. brak regularności i niska wartość odżywcza typowego jadłospisu; komórki serca potrzebują stałego dopływu energii z powodu nieprzerwanej pracy, dlatego konieczne jest gromadzenie wartościowych zapasów, bo zwykła dieta to tylko 3-4 posiłki dziennie
niedobór potasu prowadzi bezpośrednio do rozwoju arytmii, czemu sprzyja typowy tryb życia i jadłospis – potas jest zabijany przez stres oraz nadmierne spożycie soli (max 6g dziennie dla dorosłego, płaska łyżeczka), cukru, alkoholu (zaburzenia rytmu serca i nadciśnienie) i kawy (kofeina z 4 i więcej filiżanek dziennie zwiększa ryzyko chorób serca o 30%), tymczasem stanowi niezbędny składnik wewnątrzkomórkowy o wszechstronnym działaniu na funkcję serca
siedzący tryb życia
palenie tytoniu (3x większe ryzyko chorób sercowo-naczyniowych)
codzienny, masowy atak wolnych rodników (np. w skutek opalania, przyjmowania używek lub stresu) uszkadzających błony komórkowe mięśnia sercowego, co przyspiesza procesy starzenia się komórek; konieczna jest skuteczna ochrona antyoksydacyjna organizmu i błon komórkowych w postaci jadłospisu obfitującego w naturalne przeciwutleniacze
odwodnienie, niedobór wody w ustroju skutkuje zagęszczeniem krwi i zwiększeniem obciążenia serca
Powyższe czynniki prowadzą bezpośrednio do pogłębienia problemu, który najczęściej objawia się wysokim ciśnieniem krwi i nadmiernym stężeniem cholesterolu, cukrzycą oraz otyłością, co drastycznie zwiększa ryzyko powikłań sercowo-naczyniowych.

OBJAWY SUGERUJĄCE PROBLEMY Z SERCEM
– duszności, zadyszka i zmęczenie po lekkiej aktywności fizycznej lub nieuzasadnione
bóle w klatce piersiowej
– zawroty i bóle głowy
– skoki ciśnienia
– kołatanie serca
bezsenność
– obrzęki na nogach i dłoniach (zaburzone krążenie skutkuje wzrostem ciśnienia w żyłach z powodu zatrzymania sodu i wody organizmie.

SERCE
Najlepszy czas na regenerację serca – LATO
Najlepszy czas na wzmacnianie serca – ZIMA

Podczas kuracji wzmacniającej i regenerującej mięsień sercowy (najkorzystniej do końca życia) należy:
– wyłączyć lub przynajmniej ograniczyć przyjmowanie używek tj. alkohol, tytoń, kawa czy narkotyki, które zaburzają funkcje serca na wielu płaszczyznach
– ograniczyć spożywanie zwierzęcych tłuszczy nasyconych, które zwiększają stężenie cholesterolu (gęstsza krew to większe obciążenie serca) i sprzyjają powstawaniu zatorów w naczyniach krwionośnych; szczególnie masło i czerwone mięso (zamiennikiem jest np. olej kokosowy i chude mięso drobiowe)
– ograniczyć spożywanie cukru i słodyczy, alternatywą może być słodka Stewia lub naturalny miód
– potrawy przyprawiać świeżymi ziołami a nie solą, która podnosi ciśnienie tętnicze krwi
– zamiast smażenia gotowanie na parze – zachowana większa wartość odżywcza dania i brak tłuszczu do smażenia
– niwelować negatywny wpływ stresu na serce poprzez aktywność ruchową oraz zioła i techniki relaksacyjne

REGENERACJA I WZMACNIANIE SERCA…

…polega m.in. na zbilansowanym odżywianiu witaminami i kwasami tłuszczowymi na poziomie komórkowym z jednoczesną ochroną komórek antyoksydantami, w towarzystwie regularnej i umiarkowanej aktywności fizycznej.

Na zdrowe  serce

 Koenzym Q-10 (ubichinon) odpowiada za mechanizm gromadzenia energii w komórkach serca i wpływa na wytrzymałość fizyczną – zwiększa wydolność energetyczną organizmu i poprawia pracę mięśnia sercowego. Dzięki właściwościom przeciwutleniającym Q-10 przeciwdziała także miażdżycy i neutralizuje szkodliwe wolne rodniki.
Z wiekiem jego produkcja zmniejsza się, dlatego szczególnie osoby starsze powinny pamiętać o dodatkowej suplementacji, która powinna przebiegać dwuetapowo: w pierwszej kolejności uzupełnienie dużymi dawkami przez 2 tygodnie, następnie podtrzymanie małymi przez minimum 3 miesiące. CoQ-10 nie można przedawkować.

Omega-3 to prozdrowotne kwasy tłuszczowe, które muszą być dostarczane do organizmu. Ustrój człowieka nie potrafi ich samodzielnie syntezować z innych dostarczanych substancji, dlatego są nazywane niezbędnymi, a oficjalnie NNKT, czyli Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe. Omega-3 stanowi podstawę błon komórkowych oraz źródło energii. Dodatkowo wykazuje działanie przeciwutleniające, przeciwmiażdżycowe i stabilizujące ciśnienie. Typowa dieta dostarcza zbyt mało omegi-3 – jej zaniżone spożycie w stosunku do omegi-6 jest chorobotwórcze.
Zalecana dzienna dawka to 1000mg wg Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (European Society of Cardiology).
Największe źródła omegi-3 to ryby morskie i tran (np. Biomarine) w wersji zwierzęcej oraz olej lniany w wersji roślinnej.
Jadłospis prosercowy warto wzbogacić także zdrowymi tłuszczami z oleju z nasion wiesiołka, z oleju kokosowego, z orzechów włoskich, z sezamu, z oliwy z oliwek oraz z oleju rzepakowego.

Antyoksydanty (przeciwutleniacze) chronią komórki organizmu przed niszczycielskim wpływem wolnych rodników i stanowią podstawę skutecznej profilaktyki wielu chorób, w tym sercowo-naczyniowych.

W kontekście ochrony układu krwionośnego najważniejsze to:owoce
Antocyjany (antocyjaniny) to grupa przeciwutleniaczy (polifenole > flawonoidy > glikozydy), które są naturalnymi barwnikami roślinnymi o fioletowo-czerwonej barwie. Wzmacniają i uelastyczniają naczynia krwionośne, udrażniają przepływ krwi w naczyniach włosowatych i stabilizują ciśnienie. Są zalecane w profilaktyce nadciśnienia, miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca i przy kruchych naczynkach.

  Resweratrol to silny przeciwutleniacz znajdujący się w winogronach (m.in. w skórkach) oraz w czerwonym winie, który wybitnie wspiera prawidłową funkcję układu krążenia. Bezpieczna dawka terapeutyczna to lampka czerwonego wina dziennie – jest to jedyny dozwolony alkohol podczas wzmacniania serca.
 Likopen jest antyoksydantem zabarwiającym czerwone owoce m.in. pomidory, arbuzy, czerwone grapefruity i dziką róże. Przeciwdziała agregacji płytek krwi i tworzeniu skrzepów, obniża ryzyko zawału serca, hamuje rozwój miażdżycy i choroby wieńcowej.
Kwas elagowy to przeciwutleniacz, który znacząco redukuje peroksydacje lipidów, czyli ich biologiczny proces utleniania. Wg badań, kwas elagowy znajdujący się w orzechach włoskich i w owocach granatu wykazuje właściwości przeciwzapalne i może zapobiegać miażdżycy poprzez tłumienie stresu oksydacyjnego i apoptozy (naturalna śmierć komórki). Tym samym, kwas elagowy wzmacnia i ochrania ściany naczyń krwionośnych oraz wspiera prawidłowy przepływ krwi. Na rynku dostępny jest gotowy sok z granatu i znacznie droższy eliksir z wzorową opinią wśród użytkowników.
Witamina E to przeciwutleniacz, który hamuje produkcje cholesterolu, zmniejsza adhezję i agregację trombocytów, hamuje kaskadę krzepnięcia oraz zmniejsza proliferację mięśni gładkich ściany naczyniowej. Spośród suplementów godnym uwagi jest Bioastin.
 Witamina C chroni witaminę E przed utlenianiem i jako antyoksydant unieszkodliwia wolne rodniki, w ten sposób chroniąc śródbłonek naczyń przed działaniem szkodliwych czynników. Normalizuje ciśnienie tętnicze i uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek.

 

 Optymalne nawodnienie organizmu. Codziennie wypijać 0,03ml płynów na 1g ciała, czyli 100 kilogramowa osoba potrzebuje 3 litry, 80kg – 2,4 litra. Warto zawsze mieć przy sobie butelkę wody i wyrobić taki nawyk, który na bieżąco dba o prawidłowy bilans płynów w organizmie.

Błonnik dzięki szerokim właściwościom regulującym przeciwdziała rozwojowi choroby niedokrwiennej serca. Wg wyników amerykańskich badań 3 porcje pełnoziarnistych produktów dziennie zmniejszają ryzyko choroby serca o 30%. Minimalna dzienna dawka błonnika to 25g.

 Pierwiastki ważne dla serca
Potas jest kluczowym pierwiastkiem przy stymulacji i regulacji pracy mięśnia sercowego oraz funkcji naczyń krwionośnych. Jego niedobór to objawy tj. nierówne bicie serca, szybki męczenie się, skurcze mięśni.

Magnez normalizuje stosunek cholesterolu hdl i ldl, redukuje ryzyko zatorów, rozszerza tętnice i chroni przed zawałem. Stabilizuje rytm serca i działa antyarytmicznie. Magnez jest wykorzystywany w leczeniu zastoinowej niewydolności serca. Pomaga regulować poziom wapnia i poprawia wchłanianie potasu. Osoby pijące wodę z dużą zawartością magnezu rzadziej zapadają na choroby serca. Magnez korzystnie wpływa nie tylko na mięsień sercowy, ale także na wszystkie pozostałe.
Jego niedobór może sprzyjać zawałowi serca, arytmii i chorobie wieńcowej, a objawia się drżeniem mięśni i powiek, nerwowością i rozdrażnieniem. Natomiast nadmiar jest bardzo rzadki, gdyż organizm potrafi nadwyżki usuwać z moczem (mimo to mogą pojawić się mdłości i biegunka).

Wapń uczestniczy w skurczu mięśnia sercowego, przewodzi impulsy bioelektryczne i reguluje ciśnienie. Jego niedobór to zaburzenia krzepnięcia krwi i rytmu serca (nawet zatrzymanie), niedociśnienie tętnicze, mrowienie i drętwienie kończyn, większa łamliwość kości (osteoporoza), tendencja do psujących się zębów, stany depresyjne i lękowe, częste krwotoki z nosa. Natomiast nadmiar to nudności, zaparcia, mniejszy apetyt i większa tendencja do formowania się kamieni nerkowych.
Sód ściśle współdziała z potasem m.in. odgrywają ważną rolę w gospodarce wodnej – razem usuwają nadmiar wody z organizmu. Niestety proporcje między tymi pierwiastkami często zostają zaburzone, co bezpośrednio wynika z jadłospisu zbyt bogatego w sól, która jest chlorkiem sodu, dlatego najczęściej dochodzi do nadmiaru sodu objawiającego się wysokim ciśnieniem, chorobami nerek i wątroby oraz nasileniem objawów cukrzycy.

Selen chroni błony komórkowe i czerwone ciałka krwi przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Wykazuje przeciwutleniające działanie synergistyczne z witaminą E – wg badań szczególnie chroniące serce i układ krążenia przed zmianami chorobowymi. Wpływa na krzepnięcie krwi i przeciwdziała miażdżycy. Stymuluje produkcje hormonów obniżających ciśnienie krwi i działających rozkurczowo na naczynia krwionośne.

Miedź redukuje szkodliwość cholesterolu ldl i przeciwdziała złogom w tętnicach. Uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek oraz hormonów wpływających na czynność serca i ciśnienie tętnicze krwi. Niedobór prowadzi do anemii (niedokrwistość).

Jod jako składnik hormonów potrzebnych do prawidłowego działania mięśnia sercowego jest niezbędny. Jego niedobory mogą powodować reakcję w postaci kołatania serca.

  Zioła na serce
Zielona herbata zamiast czarnej – pierwsza zawiera dobroczynne antyoksydanty, druga nieobojętną dla serca teinę. Optymalnym rozwiązaniem jest zastąpienie zieloną herbatą (ciepłą i zimną) wszystkich niewskazanych płynów podczas okresu wzmacniania i regeneracji serca.
Głóg (jedno- i dwuszyjkowy, w tym owoce, liście oraz kwiatostany) zwiększa ukrwienie serca oraz pozostałych narządów, poprawia siłę skurczu mięśnia sercowego, działa antyarytmicznie i przeciwmiażdżycowo, zmniejsza obwodowy opór naczyniowy oraz zwiększa objętość wyrzutową i minutową serca. Zawiera saponiny, flawonoidy, proantocyjany, kwasy triterpenowe i fenolowe oraz związki kumarynowe, które działają rozkurczająco na naczynia wieńcowe serca, uspokajająco i antyoksydacyjnie.
Głóg jest dostępny w postaci soku, ekstraktu i w innych formach – stanowi kluczowy składnik większości gotowych mieszanek ziołowych zalecanych w chorobach serca i nadciśnieniu tętniczym. Może być stosowany przez stosunkowo dłuższy okres czasu i w większych dawkach, gdyż nie wykazuje działania toksycznego. Przeciwwskazania to kobiety ciężarne, karmiące i dzieci.
2 łyżeczki kwiatostanu głogu zalać filiżanką letniej przegotowanej wody. Gotować przez 3 minuty (można także zalać wrzątkiem i parzyć przez 10 minut) i odcedzić. Pić 2-3 razy dziennie po pół szklanki. Można z dodatkiem miodu.
Miłorząb dwuklapowy (Ginko biloba) usprawnia obwodowe krążenie krwi i działa przeciwutleniająco.
Czosnek zawiera allicynę hamującą skupianie płytek i obniżającą stężenie tłuszczów we krwi, dzięki czemu działa przeciwmiażdżycowo. Najlepszy jest świeży, ale jego przetwory (kapsułki, olej) także są pomocne szczególnie dla osób nietolerujących intensywnego smaku i zapachu świeżego czosnku.

Zioła pobudzające:
Żeń-szeń pobudza pracę serca i działa przeciwzakrzepowo, jednak jego stosowanie wymaga konsultacji lekarskiej w kilku przypadkach: pacjenci z nadciśnieniem i chorobami serca (może podnieść ciśnienie), chorzy na hemofilię i inne zaburzenia krzepnięcia krwi oraz osoby ze skłonnościami do hipoglikemii (może obniżyć poziom cukru).
Guarana jest zdrowszym (nie podrażnia żołądka) i bardziej pobudzającym zamiennikiem kawy. Wykazuje działanie antyoksydacyjne i antyagregacyjne. Przeciwwskazania to ciąża i karmienie, cukrzyca, nadciśnienie, arytmia oraz alergia na zawarte składniki.

 Wskazówki dietetyczne

Dietę śródziemnomorską bogatą w omegę-3 i antyoksydanty uważa się za jedną z najkorzystniejszych dla serca.

Poniżej przepisy:
Sofrito to sos lub pełne danie, którego podstawą jest czosnek i cebula na oliwie z oliwek. Pozostałe dodatki to pomidory, papryka, natka pietruszki, marchewka, seler, tymianek, oliwki, grzyby i wiele innych, w tym mięso. Skład wyjściowy sofrito jest w 100% prosercowy, dlatego podczas kuracji wzmacniającej serce najkorzystniej dodawać do potrawy tylko takie produkty, aby nie minimalizować walorów leczniczych całego dania. Wg hiszpańskich badań sofrito (czosnek, cebula, pomidory, papryka na oliwie) zapobiega udarowi i zawałowi serca, co bezpośrednio wynika ze składu bogatego w silne przeciwutleniacze.
Kiszony barszcz na oczyszczenie krwi. Wyszorować, obrać i pokroić w plastry 1kg buraków ćwikłowych. Włożyć do 3-litrowego, kamiennego garnka, dodać kilka skórek z razowego chleba i kilka kropli soku z cytryny. Całość zalać letnią wodą, owinąć garnek lnianym materiałem i ostawić w ciepłe miejsce na 5-6 dni. Następnie przecedzić, przelać do butelek i do każdej wrzucić zmiażdżony ząbek czosnku oraz kilka ziaren kminku. Szczelnie zamknięte trzymać w chłodzie. Pić 2-3x dziennie po pół szklanki przez 10-12 dni.
Świeży sok na serce: cytryna, natka lub korzeń pietruszki i ząbek czosnku wycisnąć w wyciskarce wolnoobrotowej, dodać ulubiony miód i ewentualnie wodę. Pić szklankę 2x dziennie na czczo rano i wieczorem.
53245713_746736d4d1Warto eksperymentować wg własnych upodobań smakowych z ilością składników i składem soku, którego rozszerzenie o takie produkty jak pomidory, granaty, kiełki, ananasy, owoce dzikiej róży (najlepiej świeże – z suszu dużo soku nie poleci), czarne winogrona, czarne porzeczki, szpinak, brokuły, buraki, imbir stwarza możliwość delektowania się codziennie innymi sokiem na serce. Dodatkiem do gotowego multieliksiru może być kakao naturalne i tran. Nawet sofrito można zrobić w ten sposób uzyskując zimny, surowy i gęsty sok zamiast gorącej papki.Sofrito_Base

 

Dodaj komentarz